فراس الخطیب کی کتاب ”اسلام کی گمشدہ تاریخ“ کا ترجمہ


مصنف: فراس الخطیب۔
مترجم: ادیب یوسفزے۔

کچھ عرصہ قبل وزیر اعظم عمران خان صاحب نے نوجوان نسل کو ایک کتاب ’Lost Islamic History By Firas Al Khateeb‘ پڑھنے کی تجویز دی تھی۔ یہ ایک نہایت خوبصورت کتاب ہے۔ اس میں اسلام کی طویل تاریخ کو بڑے منظم انداز سے پیش کیا گیا ہے۔

اس کتاب کا اردو ترجمہ وقتاً فوقتاً شائع کیا جائے گا۔

اسلام سے پہلے کا عرب

حجاز کا خشک، پہاڑی منظر نامہ ایسا نہیں ہے جہاں زندگی بسر کی جاتی ہو۔ جزیرہ نما عرب کے مغربی حصے میں واقع اس سرزمین کو دو الفاظ کے ساتھ بیان کیا جاسکتا ہے : خشک اور گرم۔ موسم گرما میں، درجہ حرارت باقاعدگی سے تھوڑے سے بارش کے ساتھ، 100 ڈگری فارن ہائیٹ سے زیادہ بڑھ جاتا ہے۔ مزید، مشرق میں، لامتناہی ریت کے ٹیلے ہرے رنگ یا مستقل بستیوں سے مبرا زمین کی تزئین کی نشاندہی کرتے ہیں۔ اس کے باوجود اسی سخت سر زمین سے 600 کے اوائل میں، ایک نئی تحریک ابھری؛ جس نے جزیرہ نما عرب اور اس سے آگے کی تاریخ کا رخ بدل دیا۔

جغرافیہ

جزیرہ نما عرب ایشیا کے جنوب مغربی کونے میں 20 لاکھ مربع کلومیٹر سے زیادہ کے رقبے پر محیط ہے۔ ایشیا ، افریقہ اور یورپ کے مابین واقع یہ زمین قدیم دنیا کے تینوں براعظموں کے سلسلے میں سب سے انوکھا ہے۔ اس کی محل وقوع کے باوجود، اسے زیادہ تر بیرونی لوگوں نے نظرانداز کیا ہے۔ قدیم مصریوں نے عرب کے صحرا میں جانے کے بجائے زرخیز کریسنٹ اور نوبیا میں توسیع کا انتخاب کیا۔ 300 قبل مسیح میں سکندر اعظم، فارس اور ہندوستان جاتے ہوئے اس کے پاس سے گزرا۔ عظیم رومی سلطنت نے 20 قبل مسیح میں یمن کے ذریعے اس جزیرہ نما پر حملہ کرنے کی کوشش کی، لیکن یہ سخت زمین ان کی موافق نہیں تھی اور یوں وہ اس خطے کو اپنے قلمرو میں شامل کرنے میں ناکام رہے۔

شاید ہی کوئی جزیرہ نما عرب کو نظرانداز کرنے کے لئے بیرونی لوگوں کو مورد الزام ٹھہرا سکتا ہے۔ اس خطے کی خشک آب و ہوا بمشکل کسی کے لئے موافق ہو سکتی ہے۔ یہاں تک کہ وہاں رہنے والے خانہ بدوش افراد کے لئے بھی یہاں رہنا دشوار ہو جاتا ہے۔ مون سون کی ہوائیں موسم خزاں میں جزیرہ نما کے جنوبی ساحل پر موسمی بارش لاتی ہیں، لیکن یہ موسمی ہوائیں اور بارشیں اس خطے کی ساخت کی وجہ سے دب جاتی ہیں اور یوں یہ صحرائے عرب میں زیادہ دیر نہیں رہتیں۔ اسی طرح بحیرہ روم سے بارشوں کا سلسلہ بمشکل صحرا عرب کی شمالی حدود کو چھوتا ہے۔ نتیجتاً جزیرہ نما کی اکثر زمین سال بھر خشک رہتی ہے۔

تقریباً خشک ندیوں کے سلسلے، جنہیں وادی کے نام سے جانا جاتا ہے ؛ پوری زمین پر پھیلے ہیں جن کو بمشکل ندی کا نام دیا جا سکتا ہے۔ جب بارشیں ہوتیں ہیں تو یہ خشک ندیاں تیز ترین اور طاقتور آبی گزرگاہوں میں تبدیل ہوجاتی ہیں ؛ جو یہاں کھلنے والے موسمی پودوں کی نشوونما کے لئے بہت ضروری ہیں۔ جب بارشوں کا یہ سلسلہ تھم جاتا ہے تو یہ آبی گزرگاہیں دوبارہ معمول کی خشک ندیوں میں تبدیل ہوجاتی ہیں۔

سرزمین عرب میں زیادہ اہمیت نخلستان کی ہے۔ نخلستان صحرا کے وسیع و عریض علاقے میں گھیرے ہوئے چھوٹے زرخیز مقامات ہوتے ہیں۔ یہ زرخیز مقامات چھوٹی چھوٹی برادریوں کی زندگیوں کو آسان بنانے کے لئے یا مسافروں کے لئے سایہ دار مسافر خانہ مہیا کرنے کے لئے نہایت اہم تھے لیکن ایک جدید اور بڑے معاشرے کی ضرورتوں کو پورا کرنے اور ان کو برقرار رکھنے کے لئے یہ نخلستان بھی کافی نہیں تھے۔

عرب

تہذیبوں کو ایک مخصوص شکل دینے کے لئے ماحول کی ضرورت ہوتی ہے جہاں ہر تہذیب ترقی کرتی ہے ؛ عربی لوگ اس سے مستثنیٰ نہیں ہیں۔ ایک عربی کی زندگی کا ہر پہلو اسی خشک زمین سے منسلک تھا جہاں وہ زندگی کے شب و روز بسر کرتا تھا۔ سرزمین عرب کے صحرا کسی بھی آباد تہذیب کو جگہ دینے سے قاصر تھے۔ اس لئے یہ لوگ اپنی مویشیوں کے لئے زرخیز زمین کی کھوج میں مستقل طور پر ادھر ادھر پھرتے تھے۔ ”عرب“ کی وجۂ تسمیہ کے لئے ایک نظریہ یہ پیش کیا جاتا ہے کہ اس لفظ کا ایک مطلب ”گھومنا“ یا ”خانہ بدوش“ بھی ہے۔ عرب موسم گرما کے سارے مہینے کسی بھی نخلستان یا کنویں کے قریب گزارتے تھے ؛ وہ کوشش کرتے کہ جتنے سال کنواں پانی دے سکتا ہے ؛ وہ یہاں سال در سال گزار لیں۔ چاہے کم پانی پر گزر اوقات کی نوبت بھی آئے۔ اتنے مہینوں کی گرمی برداشت کرنے کے بعد، وہ یمن کے قریب، جنوب کی طرف ہجرت کر جاتے جہاں موسم خزاں میں بارش برستی تھی اور ان کے مال مویشی کے لئے زرخیز زمین کے آثار نمودار ہوتے تھے۔ ان بارانی چراگاہوں سے ان کے بھیڑ بکریوں اور اونٹوں کے لئے اتنا چارے کا بندوبست ہوجاتا تھا کہ وہ سردیوں تک اپنے خیمے یہاں لگائے رکھتے اور عارضی طور پر آباد ہو جاتے۔ جب بارش رک جاتی اور موسم بہار میں ایک بار پھر خشک موسم شروع ہوتا تو عرب پھر سے آنے والے موسم گرما تک اپنے نخلستان اور کنوؤں کے پاس آباد ہونے لگتے۔ قدیم زمانے سے یہ سخت ترین ترتیب عربوں کا معمول رہا ہے اور یہ ابھی بھی بدوؤں کے لئے قائم ہے جو اب بھی عربستان کے صحراؤں میں رہتے ہیں۔

اسلام سے پہلے کے عرب میں مہمان نوازی کی اتنی اہمیت تھی کہ کسی عربی کے گھر میں مہمان کی کم از کم تین دن کی مکمل تحفظ کی ضمانت دی جاتی تھی۔ ان تین دنوں میں ان سے یہ بھی نہیں پوچھا جاتا کہ وہ ان کے ہاں کیوں تشریف لائے؟ اس روایت کو پیغمبر اسلام ﷺ نے مزید تقویت بخشی، جنہوں نے فرمایا کہ مہمان کو تین دن کی میزبانی کا حق حاصل ہے۔

صحرا اکیلے رہنے کی جگہ نہیں تھی۔ عربوں کی بقا کے لئے بہت سارے خطرات کے باوجود، اجتماعی تعاون ضروری تھا۔ رشتہ داروں پر اعتماد، قحط پر قابو پانا اور گرمی کے خلاف دفاع ان کا پہلا حربہ تھا۔ ان مسائل نے مسلسل بقا کو خطرہ بنایا تھا۔ تمام گھرانوں اور خاندانوں سے توقع کی جا رہی تھی کہ وہ وسائل اور پناہ گاہیں بانٹیں، اور خالص انفرادیت کے تصور کو سختی سے ڈھایا جائے۔

اس طرح، خاندان (اور توسیع کے لحاظ سے، قبیلہ) نے عرب معاشرے میں سب سے اہم اکائی کی حیثیت سے خدمات انجام دیں۔ خاندانوں کے گروہ ایک ساتھ سفر کرتے تھے اور انھیں قبیلہ کہا جاتا تھا۔ متعدد قبیلوں میں ایک قبیلہ تشکیل پاتا، جس کی سربراہی ایک قبائلی رہنما کرتے تھے جسے شیخ کہا جاتا تھا۔ قبائلی شناخت اور ان کا تعلق اسلام سے پہلے کی دنیا میں بہت اہم تھا۔ ایک قبیلے سے تعلق رکھنے سے تحفظ، معاشی اور کمک کے مواقع میسر آتے۔ قبائل اپنی ہی دفاع کے لئے لڑتے، اور اسلام کی آمد سے قبل قبائلی جنگ مخالف کو زیر کرنے کے لئے عام تھی۔ چراگاہوں اور مال مویشیوں پر باقاعدہ مقابلوں نے قبیلوں کو تباہ کن جنگوں کی طرف دھکیل دیا تھا۔ یہ جنگ و جدل سالوں تک جاری رہتے اور شرکا بھاری تعداد میں انسانی زیاں کا سامنا کرتے۔ عربوں کے لئے، انسان اور فطرت دونوں کے خلاف جدوجہد ایک مستقل مشغلہ تھا۔

اس جیسے قبائلی، خانہ بدوش معاشرے میں، فنی اظہار مشکل سے ہوتا ہے۔ مصر اور یونان کی قدیم تہذیبوں جیسے عظیم مجسمہ سازی اور مصوری کو مکمل کرنے کے لئے ضروری وسائل اور وقت تقریباً ناپید تھے۔ پھر بھی خوبصورتی کی تلاش کی فطری انسانی خواہش کو صحرا کی ریت بجھا نہ سکی۔ اس کی بجائے اس انسانی فطری خواہش نے ایک نئی شکل اختیار کرلی: یعنی زبان۔ شاید دنیا کی کسی بھی دوسری زبان سے کہیں زیادہ عربی زبان خود ہی فنی اظہار کی ایک شکل ہے۔ الفاظ اور جملے کی ساخت سیال ہے، جس سے انسان کو ایک ہی خیال کے اظہار کے لئے بہت سے مختلف طریقے پیدا ہوتے ہیں۔ شاعری اس طرح قدرتی طور پر عربستان کا اصل فن مہارت بن گئی۔ قبائلیوں اور ان کے متعلق جنگ میں بہادری کی تسبیح کرنے والی طویل، رزمیہ نظمیں ان کے فن کا سب سے بڑا مظاہرہ تھا۔

ان کے ہاں بہترین شعرا ہر طرح سے مشہور شخصیات تھے۔ ان کے کلام کو عام لوگوں نے حفظ کیا اور پھر نسلوں تک دہراتے رہے۔ قبل از اسلامیہ، سب سے خوبصورت سات نظمیں ”معلقات“ کے نام سے جانے جاتے ہیں۔ انہیں معلقات اس لئے کہا جاتا تھا کہ انہیں مکہ مکرمہ میں خانہ کعبہ کی دیواروں پر لٹکا دیا گیا جاتا تھا یا متبادل طور پر اس لئے کہ وہ شاعرانہ وسیلے کے لئے ان کی تعظیم کی وجہ سے تمام عربوں کے دلوں میں لٹکے ہوئے تھے۔ ایک ترقی یافتہ ادبی معاشرہ ہونے کے باوجود، جزیرہ نما عرب میں لکھنے کا کام بہت کم تھا۔ اگرچہ زبان کی ایک تحریری شکل پانچویں صدی تک موجود تھی، لیکن یہ شاذ و نادر سیکھی جاتی تھی۔ حفظ عربوں کے لئے کافی تھا، جو ایسے اشعار سیکھنے کی صلاحیت رکھتے تھے جو ہزاروں سطور کی طویل نظمیں تھیں تاکہ وہ انہیں آنے والی نسلوں کے لئے محفوظ کر سکیں اور پھر انہیں دہرائیں۔ 600 میں جب اسلام آیا تو عربوں کی یہ صلاحیت نہایت اہم ثابت ہوئی۔

بات مذہب کی ہو تو، قبل از اسلام، عرب خاص طور پر مشرک (بت پرست) تھے۔ اسلامی روایت میں کہا گیا ہے کہ حضرت ابراہیم علیہ السلام اور ان کے بیٹے، اسماعیل علیہ السلام نے قدیم زمانے میں وادی مکہ میں ایک خدا کی عبادت گاہ کے طور پر خانہ کعبہ تعمیر کیا تھا۔ کعبہ ایک سادہ مستطیل عمارت کے طور پر بنایا گیا تھا جس کی بنیاد سب سے پہلے آدم علیہ السلام (دنیا کے پہلے شخص) نے رکھی تھی۔ اس درگاہ سے، اسماعیل علیہ السلام عربوں کو توحید پسندانہ پیغام کی تبلیغ کرتے تھے۔ تاہم، صدیوں کے دوران، اسماعیل علیہ السلام کی اولاد نے ان کی توحیدی تعلیمات کو مسخ کر دیا۔ خدا کی صفات کی نمائندگی کے لئے پتھر اور لکڑی کے بت تراشے گئے۔ بعد میں، وہ مکمل طور پر الگ الگ خداؤں کی نمائندگی کرنے لگے۔

حضرت محمد ﷺ کے زمانے تک، کعبہ میں 360 بت تھے۔ تاہم، حضرت ابراہیم اور اسماعیل علیہم السلام کا پیغام پوری طرح سے عربوں نے بھولا نہیں تھا۔ یہ دو نبی علیہم السلام اب بھی عربوں میں قابل احترام شخصیات تھے اور یہاں تک کہ ان کی کچھ بنیادی تعلیمات اس معاشرے میں وزن رکھتے تھے۔ وہ یقیناً ابراہیم اور اسماعیل علیہم السلام کے خدا پر یقین رکھتے تھے، جسے عربی میں اللہ کہتے ہیں۔ لیکن ان کا خیال تھا کہ وہ بہت سے مختلف معبودوں میں سے ایک ہے، جس کی نمائندگی بتوں کے ذریعہ کی جاتی ہے۔ یہ عقیدۂ نظام اس تبلیغی عقیدے سے کوسوں دور ہو گیا تھا جس کی حضرت ابراہیم اور اسماعیل علیہم السلام نے دعوت دی تھی۔ جس کا محور صرف ایک خدا کی ذات پر منتج تھا۔ اور یہ عقیدۂ نظام شمال تک سمیری مذاہب کے اثر و رسوخ کی عکاسی کرتا تھا۔ جزیرہ نما عرب کے اندر الگ تھلگ مسیحی اور یہودی جماعتیں بھی موجود تھیں اور یہ لوگ انبیا کی تعظیم بھی کرتے تھے، لیکن یہیں سے ان کی مماثلت ختم ہو گئی۔ عرب کے ان قلیل توحید پرستوں نے مشرک عربوں کے ساتھ مکمل طور پر ملحق ہونے سے گریز کیا، بجائے اس کے انہوں نے اپنے الگ معاشرے کو تشکیل دیا۔
(جاری ہے )

  • فراس الخطیب کی کتاب ”اسلام کی گمشدہ تاریخ“ کا ترجمہ

Facebook Comments - Accept Cookies to Enable FB Comments (See Footer).